100.000 m3 de purins tractats i 19 nous llocs de treball balanç de l’any de reobertura de la planta de purins VAG

VAG ha tornat a l’activitat amb uns resultats francament positius, tant pel que fa al tractament de purins, com per la seva aportació a la dinamització econòmica de la comarca. Al juliol de 2017 es va iniciar la posta en marxa de VAG, després que una sentència de TSJ obligués al Govern de l’Estat a fer marxa enrere en la seva retallada a les primes, que va obligar a tancar les plantes de tractament de dejeccions ramaderes de Juneda, actualment propietat del GAP

Després de que al febrer de 2014 la planta de tractament de purins VAG, situada al terme municipal de Juneda, es veiés obligada a tancar la seva activitat, degut a la retallada de les primes concedides pel Ministeri, el passat mes octubre de 2017 va tornar a estar a estar ple rendiment, tot i que va ser necessari més de tres mesos de treballs i la inversió d’1 milió d’euros.

El balanç d’aquest any de funcionament de VAG ha estat francament positiu, amb més de 100.000m3 de dejeccions ramaderes tractades, d’un total de 400.000m3 de dejeccions produïdes pels socis del GAP, associació de ramaders propietaris de VAG. Gràcies a la gestió de la planta el purí s’ha transformat en adob orgànics que s’ha aplicat fora de la comarca de Les Garrigues. El purí gestionat durant aquest any i transformat en adob hagués necessitat 2.500 hectàrees de cultiu si s’hagués hagut d’aplicar al camp com a purí. Aquesta quantitat de purins tractat, uns 300 m3 diaris, implica el transport de 4.000 cisternes de purí de 25m3, el que representa una mitjana de 13-14 cisternes de purí al dia.

Un dels impactes més importants de la reobertura de la planta, a més d’evitar l’aplicació directa dels purins, té a veure amb la capacitat de dinamització socioeconòmica generada pel funcionament de la VAG per al conjunt de la comarca, una zona amb un marcat dèficit d’activitat empresarial.

Gràcies al funcionament de VAG s’ha donat feina directa a 19 persones, la gran majoria treballs qualificats, operaris amb formació professional d’electricitat o mecànica. A més, i d’acord amb la filosofia del GAP, de revertir en la major mesura possible els seus actius al territori, el funcionament de la planta ha generat una activitat econòmica directa per a un gran nombre d’empreses i professionals de la comarca i zones properes.

El futur de VAG, que d’acord amb l’actual normativa pot funcionar fins l’any 2029, passa per les decisions que pugui prendre l’Estat Espanyol pel que fa a les primes que concedeix a les plantes de tractament de purins. En aquest sentit, cal destacar que en la darrera proposta presentada per l’Estat Espanyol, es proposava una significativa retallada sobre les primes fixades pel jutge que, sense arribar al punt de 2014, posaven en cert risc la viabilitat de la planta. L’ADAP, organització que aglutina al conjunt de propietaris de plantes de tractament de purins de l’Estat Espanyol, va presentar les oportunes al·legacions a la proposta de l’Estat, que té fins al 22 d’octubre per decidir quina prima estableix finalment.

Per altra banda, el GAP té prevista la reobertura de la planta de TRACJUSA en el decurs d’aquest any, continuant amb l’actual sistema de cogeneració d’energia amb el que va treballar fins que va tancar al febrer del 2014. Tot i que, en primera instància es reobrirà com una planta de cogeneració, el responsables del GAP i gestors d’aquesta planta continuen treballant per poder desenvolupar el projecte de Nova TRACJUSA que substitueix la font de calor actual per la gasificació de Combustible Derivat de Residus (CDR). Entre altres avantatges, a més de reduir l’impacte ambiental de la planta sobre el territori, aquest nou projecte donaria una major autonomia de gestió a la planta i garantiria amb major seguretat la seva viabilitat i continuïtat, al no dependre del Regim Especial , i de l’arbitrarietat de les decisions de l’Estat Espanyol

Write a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *